De tweede week - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Ger Dieke - WaarBenJij.nu De tweede week - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Ger Dieke - WaarBenJij.nu

De tweede week

Door: Ger

Blijf op de hoogte en volg Ger

31 Mei 2022 | Zwitserland, Davos

Vandaag 09-05 is het echt begonnen. Drukke agenda in de gaten te houden. Buiten de agenda eerst maar begonnen met cardio. Even een half uurtje op de hometrainer. Ga proberen dat dagelijks te doen.

Tijdens dit fiets moment hoorde ik dat er een ontspanning en mobiliteit sessie zou zijn. Ben ik ook maar even aan mee gaan doen. Om te kijken of dat iets is waar ik ook aan mee moet gaan doen. Dat viel niet mee. Spieren oprekken die ik in jaren niet gebruikt heb. Blijk ik toch gewoon een stijve hark te zijn.

In de middag de eerste keer fitness. Niet mijn favoriet. Maar goed het moet en is goed voor me. Maar even doorbijten. Eerst warm draaien op de fiets en dan een vastgestelde serie oefeningen. Benen, buik, rug, borst en armen.

Merk eigenlijk al na een week dat ik de gedane activiteiten aan kan. De lucht daar hoog in de berg doet me goed.

Op dinsdag ochtend stond er een groepswandeling op het programma. Na mijn eerdere activiteiten dacht ik dat ik de wereld aan kon. Wordt ik toch even keihard met mijn neus op de feiten gedrukt.

Tijdens deze wandeling, na 1500 meter bergopwaarts afgelegd te hebben, stond daar een man met een moker. Die moker slag zag ik niet aankomen. Daar ging mijn positieve instelling. Mijn wereld stortte in. Met de neus op de feiten gedrukt. Ik ben er slechter aan toe dan dat ik dacht.

Back to basic en met beide voetjes op de grond terug bij af. Na gesprekken met de verpleging, dokter en maatschappelijk werkster weer vanaf nul beginnen. Dankzij deze gesprekken met deze geweldige mensen, weer wat positiever en met gezond verstand er weer tegen aan.

Oorzaak van deze tegenslag? Geen flauw idee. Het enige dat ik weet dat ik een paar dagen al slecht slaap. Ik zou het anders ook niet weten. Of toch zieker dan gedacht.

Op woensdag ochtend een workshop Psychomotorische Therapie (PMT). Daarin leren we omgaan met ons fysieke en mentale kunnen. Dat we aangeven waar onze grenzen liggen. Deze ook in de praktijk brengen door op de halt knop te drukken en een time out in te lassen wanneer nodig. Was een zeer nuttige workshop.

Voor deze PMT workshop was een vrij half uur sport en spel. Staat niet in de agenda en kan zich iedereen voor inschrijven. Daarin met eenaantal lekker even batminton gespeeld. We mochten ook tussen deze sport en spel en het PMT nog in de sporthal blijven. Lekker even wat ballen geschoten op de basket.

Van het ene naar de andere sport activiteit. Ik moest het zwembad in. Lekker een kwartiertje baantjes trekken en daarna nog een kwartiertje aquarobic. Zwemmen voelt altijd goed.

Na de lunch een gesprek met de diëtiste. Van mijn goddelijk lijf hoeft geen kilootje af toch? :):) Afgesproken om wat meer kwark tussen door te eten. Is goed voor lijf en leden. Vooral bij inspanning.

Het was al weer tijd voor de one on one PMT. Daarin moest ik de geleerde PMT lessen in de praktijk brengen. Eerst besproken wat ik leuk vind van de aanwezige activiteiten. Uiteindelijk gekozen voor tafeltennis, badminton en basketbal. Moest 3 sporten/opdrachten doen in 15 minuten. Ik had weer de blik op oneindig en knalde er met volle enthousiasme in. Ik had dus niets geleerd. Was binnen 10 minuten klaar en had geen time out ingelast. Al doende leert men toch?

Alweer donderdag 12-05. Mijn goede bedoeling om iedere dag te beginnen met cardio was al te water gegaan. Afgelopen maandag gedaan en vandaag ook weer. Nu volhouden. Al hangt het van de activiteiten van de dag af. Grenzen aangeven en luisteren naar mijn lijf. Niet teveel hooi op de vork. Dus waarschijnlijk niet iedere dag cardio.

Deze ochtend bij de fysio geweest. Gesproken over ademhalingstechnieken, manieren om weer op adem te komen bij tekort en hoe slijm los te krijgen. Deze technieken gaan we oefenen bij het volgende bezoek.

Nu bijna 1600 uur. Weer tijd om de gele spido aan te trekken en weer lekker te dobberen.

Na het eten vanavond ook een kleine wandeling. Zoals iedere avond. Samen met Henk, een man die ik hier heb leren kennen. Een vriend voor mij. Heeft me ook na de mokerslag mentaal ondersteunt. Een oud politie man die actief was in het schilders wijk vanaf bureau van der Vennestraat eind jaren 70 begin 80. Hij is ook supporter van de enige echte club. Hart op de juiste plek dus. Tevens een golfer. Alleen maar gemeenschappelijke raakvlakken. Afspraak voor rondje staat al.

De vrijdag weer begonnen met een half uurtje op de home trainer. goed begin van de dag. Zoals maandag, ook op vrijdag dan een even naar de rek en strek. Nog steeds dezelfde hark.

Dan weer een serieuze afspraak. Een goed gesprek met de psychologe. Neemt ook gauw een uur in beslag.

In de middag de laatste bezigheid. Bijna een uur naar de fitness. Niet mijn favoriet. Maar het hoort er bij. Maak er maar gebruik van om de borstkas op te rekken, meer ruimte voor de longen. Houd er achteraf toch spierpijn aan over. Na deze sport is het weekend. Geen verplichte figuren.

Vergeet alleen het wekelijkse zaterdag ochtend weeg moment. Na een week sport, maar 0.9 kg eraf. Moet beter. Zeker zonder snoep en drank.

Op zaterdag naar de Schatzalp geweest met de bergtrein. Daar kun je Davos overzien. Schitterend uitzicht. Lekker bakje gedaan in de zon. Daarna weer terug naar het NAD met de bus.

In de middag toch nog maar even de benen strekken. Ruim 4 km over het vossen pad en door het bos en over de weg weer terug. Genieten.

Op zondag wilde we met een aantal, andere bergen bezoeken met de gondel. Maar deze zijn allemaal dicht. Ze zitten tussen winter en zomer seizoen in en aan alles wordt onderhoud gepleegd.

Dan maar weer naar de Schatzalp en via een bospad naar beneden gelopen. Vanaf, naar schatting, 2100 meter. Ook geweldig. Mooi uitzicht en vreselijke gezonde lucht. Weer 13500 stappen op de teller.

Weekend zit er weer op. Nog even tafeltennis tegen de verpleger en ook nog een potjes op de tafelvoetbal. Even de tijd volmaken.

Agenda bijwerken voor weer een week.

Tags: Ger, Dieke, NAD, Astma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ger

Welkom bij mijn blog over mijn revalidatie in het Nederlands Astma Centrum Davos

Actief sinds 27 Mei 2022
Verslag gelezen: 87
Totaal aantal bezoekers 1282

Voorgaande reizen:

02 Mei 2022 - 26 Juni 2022

Ger's way to recovery

Landen bezocht: